Thursday, February 1, 2018

At the age of 24;


It's been a while. I am not really sure whether I had no time or too much time to update this blog, but tonight I suddenly have the urge to write.

How's your 2018 so far?
Do you get what you ever wished for? Are you finally been going through what an adult supposed to? Are you happy?

I felt a little bit rusty, writing in English. Pardon me but I have to practice more and more and more because learning never stop! Sigh. When will I ever be good at something? I could only do what I can do  best. Well, so far my 2018 was kind off confusing (I guess?). At the age of 24, there were so many life choices. Choices that could scares you over and over. Sometimes its not the choices that I am scared off, but the results, the consequences.

Some of your friends might already getting married, some are expecting a child, some are doing very excellent in their job, and some are giving their best in whatever they are been doing.

Aku masih merasakan aku menjalani rutin yang sama setiap hari. Aku tahu,itu adalah pilihan aku sendiri dan hanya aku lah yang merasakannya. Tetapi, aku juga tahu. Untuk kau menjalani sesuatu pilihan itu, kau harusnya berani. Janganlah ragu, Tuhan itu ada. Setiap orang ada kisah masing-masing, sama ada dia nak tunjuk atau tidak. Dua tiga hari yang lepas, aku dipelawa untuk makan tengah hari oleh rakan sekelas aku semasa degree. Di dalam kereta, kami berbual mengenai rumah sewa, tempat kerja dan beberapa topik yang berkaitan. Husna menceritakan pengalaman di tempat kerjanya dan bagaimana dia mengambil keputusan untuk berhenti. Setelah agak lama berbual aku mula faham dan aku berasa agak lucu. Aku terbayangkan semasa aku masih bersekolah rendah, aku menganggap seseorang yang berumur 24 tahun ini adalah seorang yang matang dan stabil. Aku menganggap pada umur 24 tahun, segala keputusan yang kau buat itu adalah paling terbaik dan nothing would go wrong. Lihat aja sekarang, akan menginjak umur 24 tahun tapi masih clueless, masih mencari mana yang bagi aku 'jalan selamat'.

Lately aku juga banyak berbual dengan Nik. Tentang hal hal kehidupan. Aku bersyukur ada kawan macam Nik. Dia 'sekepala' dengan aku. Rasanya kali terakhir kami bergaduh, adalah masa Tingkatan 4/5. Itu pun sebab aku patutnya teman kawan kelas aku pergi dating dan rupanya boyfriend dia ni ex Nik. Aku ingat lagi malam tu aku punyalah rasa bersalah sampai nangis minta maaf. Nik, kalau hg baca ni, hg tau kan aku sayang hg hahaha! After these years, you gained what you missed before. I am happy for you!

At the age of 24; aku penat. Kelas di hujung minggu, kerja di hari minggu. Banyak juga lah pengorbanan. Masih banyak rupanya yang aku perlu lalui. Bak pepatah lirik lagu The Scientist dari Coldplay, "Nobody said it was easy,". Nasib baik kadang ada Tiah. Haritu aku ada janji nak buat satu post khas untuk Tiah, tapi aku masih belum sempat mengarang dengan betul. Mungkin aku dah kena menulis sikit sikit. At the age of 24; I just want to live and love whoever I love. Dear Kegemaran, I am always here for you.

Terima kasih Tuhan, hadirkan manusia manusia yang menemani.


Aku harap, biarlah apa pun aku tak nak jadi seorang yang bitter. Biarlah apa pun.

2 comments:

  1. Hi & welcome to 2018! Harap you'll have a wonderful year being a 24yo adult. Just wanted to say, there's nothing wrong with being bitter kadang kadang, kalau you need to vent. But also of course, there's nothing wrong with not wanting to be bitter.

    P/S: You write beautifully both in English & Malay.

    ReplyDelete